lauantai 13. maaliskuuta 2010

"Sairaaladietti" testissä

Kaksi viikkoa ja -10 kiloa


Vaatekaappi on täynnä vaatteita, jotka kaikki kiristävät. Eikä kokovartalopeiliä huvita katsella kovin pitkään suihkun jälkeen. Olo on lihava, vaikkei varsinaista ylipainoa olekaan. Jotain tarvis tehdä.

Olen 36 vuotias 170 cm ja 65 kg nainen. Vaatekokoni on 38, farkut kokoa 30 (29 kiristävät ja 28 eivät mahdu enää päälle) Painoindeksini on 22.5 eli normaali (www.kalorilaskuri.fi/painoindeksi). Tavoitteenani on pudottaa 10 kg kahdessa viikossa. Yritän sitä “sairaaladietin” (www.nicehouse.fi/liikunta/keskustelu/nayta.php?id=3916) ja liikunnan avulla. Painoindeksini 10 kilon pudotuksen jälkeen on 19 eli se on edelleen normaali. Olen aina ollut hoikka ja suurimman osan elämästäni aktiiviurheilija. Lasten, työkiireiden ja muiden tekosyiden takia liikunta on päässyt vähentymään ja viime syksyn flunssakierteen jälken loppumaan kokonaan. Paino on noussut sen seurauksena nykyisiin, elämäni korkeimpiin lukemiiin.

Tavoitteenani ei ole pelkästään laihduttaa, vaan myös parantaa kuntoa. Laihtumista on helppo mitata vaan avulla. Kuntotestillä myös kunnon kohoaminen selviäisi, mutta uskon, että se kohoaa joka tapauksessa kunto-ohjelmani avulla, eikä minulla ole kunnon kohottamiseksi konkreettisia tavoitteita, haluan vain jaksaa paremmin, olla energisempi ja parempikuntoinen.

Peruskalorinkulutukseni päivässä on n. 1900 kaloria (www.kalorilaskuti.fi/kalorikulutus). Se lasketaan pituuden, painon, iän ja päivän aktiiiviisuuden mukaan, joka kohdallani on kohtalainen. Sen lisäksi aijon liikkua kevyttä liikuntaa eli lähinnä kävellä tunnin päivässä (jätän auton halliin kuurin ajaksi ja vien ja haen lapset koulun ja harrastuksiin sekä käyn asioilla kävellen) 200 kcal, harrastaa 60 min “varsin kuormittavaa” aerobista liikuntaa (eli poljen kuntopyörällä tai käyn lenkillä) 400 kcal sekä toiset 60 min myös “varsin kuormittavaa” lihaskuntoharjoittelua kuntosalilla 400 kcal. Kokonaiskalorikulutukseni päivässä tulee olemaan siis noin 2900 kcal.

Jotta kroppa polttaisi kilon rasvaa, sen olisi kulutettava 7000-8000 kcal. Elimistö pystyy polttamaan rasvaa noin 1-2 kg viikossa. Kahdessa viikoossa elimistö ei siis pysty polttamaan 10 kiloa rasvaa, vaikka kuinka liikkuisi. Suurin osa painonpudotuksesta on nestettä, vähän valitettavasti ehkä myös lihaksia.

Sairaaladietti on hyvin vähäkalorinen ja hiilihydraattinen dietti, jossa syödään paljon proteiineja, jotka pitävät nälän tehokkaasti poissa. Sen ideana on vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja tehosttaa rasvan palamista. Dietissä syödään keskimäärin 600 kcal päivässä, joista proteiineja on n. 80 g, hiilihydraatteja n. 15 g ja rasvaa n. 30 g. Lisäksi tulee juoda vähintään 3 litraa vettä (tästä dietin toinen nimi “vichy-dietti”).

Omalla kohdallani vuorokauden kalorivaje tulee spekseillä olemaan vuorokauden kalorikulutus 2900 kcal - ruoasta saatu 600 kcal eli 2300 kcal. Voin siis polttaa dietin avulla rasvaa kalorilaskelman mukaan (2300 kcal x 14 pv : 7 500 kcal) noin 4 kiloa 300 grammaa. Nyt aloitetaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti